DomůRady a NávodyZnačkové potraviny jsou v Německu kvalitnější než u nás

Značkové potraviny jsou v Německu kvalitnější než u nás

Ze šesti testovaných produktů v osmi zemích se našla stejná kvalita pouze v čokoládě.

V různých zemích nemívají stejné značkové výrobky stejnou kvalitu, v nových členských státech bývají horší. Asociace spotřebitelů Slovenska testovala šest produktů stejných značek v osmi zemích unie, zjistili mimo jiné to, že nadnárodní koncerny balí pro různé země odlišnou kvalitu produktů.

„Nikdy nevíte jako spotřebitelé, ve které kvalitativní třídě se ocitnete vy a vaše země,“ tvrdí předseda asociace Miloš Lauko s tím, že je to smutná zpráva. Jen v jediném případě našli ve všech zemích stejnou kvalitu – šlo o čokoládu Milka Alpine Milk.

Ve dvou případech koření Kotányi objevili značné rozdíly a vždy šlo o nižší kvalitu v nových členských státech, nikdy se nejednalo o výrobky pro německý a rakouský trh. Když spotřebitel neumí jazyk, nebude si nechávat překládat složení výrobku. Spotřebitel nepředpokládá, že by mohl být jiný obsah, ani to nestuduje, tvrdí Lauko.

Potraviny nakupovali zástupci asociace v běžných supermarketech v Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Česku, Maďarsku, Bulharsku a Rumunsku. Produkty pak předaly akreditovaným laboratořím Státního potravinového a veterinárního ústavu v Bratislavě a Dolním Kubíně, které testovaly potraviny vědecky i senzoricky.

U Milky je sice kvalita obsahu stejná, ale v Německu a Rakousku garantují výrobci pravé alpské mléko. Nejlevněji vychází v Polsku a nejdražší v Rakousku. V černém koření Kotányi našli nejvýraznější rozdíly.

Rozdílná gramáž a cena produktů
Ve stejně vypadajícím obalu byla rozličná gramáž mezi 17 a 24 gramy. I ceny vyšly odlišně a při přepočtení na kilogram vyšlo, že v Česku za něj zaplatí 23 eur, zatímco v Rakousku to bude až téměř 75 eur. V Bulharsku navíc prodávají koření s asi deseti procenty drobných příměsí.

I v případě sladké červené papriky od téhož výrobce byly nalezeny velké rozdíly v podílu přírodního červeného barviva kapsantinu. V Rakousku je toto číslo vysoké, v Bulharsku je zase na spodní hranici únosnosti. Coca-Cola je nejlevnější v Rumunsku, nejdražší v Německu a Rakousku.

V případě nealkoholického nápoje však v rámci průzkumu zjistili i to, že sirup je sice ve všech zemích stejný, liší se v nich však obsah cukru, který si každá výrobna přidává sama.

Ve čtyřech zemích – Německu, Rakousku, Polsku a Česku – je v ní cukr a ve čtyřech – na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku – je v nápoji o polovinu levnější isoglukóza. U kávy byly rozdíly už na první pohled. U Nescafé Gold zjistí spotřebitelé rozdíl už na první pohled v barvě i celistvosti zrn.

Projekt financovalo Zastoupení Evropské komise na Slovensku. O výsledcích tohoto unikátního průzkumu se na své nedávné návštěvě dozvěděl i eurokomisař John Dalli, který má na starosti ochranu spotřebitele. Konkrétní kroky však Zastoupení Evropské komise na Slovensku nechává na Bruselu.

\“Zjistili jsme, že bohužel jsou rozdíly, i když jsme odstranili hranice pohybu zboží,\“ řekl dnes vedoucí komunikačního oddělení slovenského zastoupení EK Peter Zsapka.

zeny

Mohlo by Vás zajímat

PR článek